Červený trpaslík


Červený trpaslík - Epizody - Scénáře - Posádka - Herci - Dabing - Ze zákulisí - Hnidopich - Náboženství - Vesmír - Direktivy - Havárky - Nadávky - Postřehy - Texty - Hudba - Mobil - Kostýmy - Dodatky - Sex - Kuchařka - Filmotéka - Slovník - Kalendář - Obrázky - Film - Quiz - Fantazie - NSFAQ - Vzkazy - Srazy - Download - Merchandising - Kontakty - Diskuse - Facebook
Dnes je 20.07.2017

Menu
I. série
II. série
III. série
IV. série
V. série
VI. série
VII. série
VIII. série

Naše tipy
Přidejte si nás do položky Oblíbené.

Relaxační folie

Informace
Vzkazy
14849
NSFAQ
1354
Quiz
6

Facebook

Sponzoring

Ze zákulisí VI. série


Mezi natáčením V. a VI. série uběhl nějaký čas. Zhruba roční prodleva byla způsobena zejména dalšími projekty, do nichž Grant Naylor Productions vrhla svůj elán. Protože Červený trpaslík zaznamenal velký nárůst diváků, požádala BBC Granta a Naylora, aby pro novou sérii napsali speciální „představovací“ epizodu, která by nové publikum uvedla do obrazu. Autoři nebyli tímto nápadem nadšeni, ale jakési znovupředstavení základních faktů provedli skrze Listerovu amnézii v úvodní scéně, v „Psirénách“.

S Andym de Emonnym u režisérského kormidla byla VI. série Červeného trpaslíka dokončena a připravena k odvysílání na jaře 1993. Aby však BBC co nejvíce maximalizovala potenciální publikum, schovala si ho až do listopadového programu. Když se konečně objevil na obrazovce, bylo řečeno, že od minulé série uplynulo 200 let.

Díky odhalujícím zprávám, které vyšly v Red Dwarf Smegazinu ještě před samotným vysíláním, byli konzervativní fanoušci ušetřeni bezprostředního šoku z toho, že v VI. sérii bude scházet nejen Holly, ale i samotný Červený trpaslík. Přesto byly tyto změny trochu drastické - zejména propuštění Hattie Hayridge. Rob a Doug si uvědomili, že přítomnost Krytona i Holly současně brání plynutí dialogů. Tento fakt, spolu s jejich touhou prezentovat život Listera a zbytku posádky jako boj o přežití a honbu za ukradenou mateřskou lodí, stanovil nosné téma VI. série. Nevedlo to pouze k tomu, že se Holly stala pohřešovanou, ale také mohli svého oblíbeného Kosmika logicky povýšit na hlavní loď série.

Podle Roba Granta je VI. série zatím tou nejlepší. A epizoda „Pistolníci z Apokalypsy“ skutečně vynesla seriálu prestižní cenu Emmy.

Vzhledem k tomu, že nyní bojují o holý život, musely se hlavní postavy stát schopnějšími, než byly dosud. Nejvýznamnější je Rimmerův přechod na tvrdé světlo a Kocourovy výjimečné senzorické a pilotní schopnosti.

Ani ty však nezachránily sérii před šokujícím koncem, v němž posádka umírá v explodujícím Kosmiku. Titulek však slibuje pokračování...


31. Psirény

Odklad VI. série Červeného trpaslíka způsobil, že scénář k epizodě „Psirény“ byl nedopatřením k dostání v nakladatelství Penguin, v knize Primordial Soup, dlouho předtím, než byla epizoda samotná vysílána.

Kapitánka Tauová byla pojmenována po velícím důstojníkovi na Červeném trpaslíku v prvním americkém pilotu. Rob a Doug nikdy neočekávali, že Anita Dobson vezme tak maličkou roli. Požádali ji jen proto, že zároveň angažovali jejího partnera, Briana Maye, aby zaskočil za Listerovy ruce při jeho kytarovém sólu. K jejich překvapení, May to nedokázal (nakonec to zvládl Phil Maranzena). Dobson však roli kapitánky Tauové vzala. Nakonec jen litovali, že kdyby to tušili, mohli dát její postavě významnější úlohu.

„Psirény“ byly během reprízy VI. série v roce 1995 vypuštěny, protože Craig Charles byl právě v té době ve vyšetřovací vazbě pro obvinění ze znásilnění (které se později ukázalo jako zcela scestné) a Rada pro televizní vysílání měla dojem, že není vhodné vysílat erotické narážky (na Kochanskou, na Peteovu ségru), v nichž je právě on protagonistou. Zatímco „Psirény“ neběžely vůbec, z „Pistolníků z Apokalypsy“ byla vystřižena scéna, v níž Lister mluví o tom, jak ve virtuální realitě klátí na Wimbledonu sedmnáctiletou dívku.

Mel Bibby musel zrekonstruovat interiéry Kosmika, v němž nyní posádka trávila celou sérii. Především v kokpitu teď bylo zapotřebí čtyř sedadel. „Kokpit vypadá stejně,“ vysvětluje, „ale ve skutečnosti je mnohem větší než předtím. Loď má stále tentýž tvar, ale je do ní vestavěno několik nových sekcí.“ Byl přidán vzduchový uzávěr, kuchyň a celé jedno patro. „Nebylo to tak jednoduché, jak to vypadá. Scénář vyžadoval vzduchový uzávěr tam, kde předtím žádný nebyl. A to nezamaskujete. Pravidelní diváci poznají, že to není ten samý Kosmik. Diskutoval jsem o tom s Robem a Dougem a jejich argument byl, že zatímco posádka spala, Kryton strávil 200 let rekonstrukcí lodi.“


32. Legie

Pracovní název epizody zněl „Říkejte mi Legie.“

Ukázalo se, že Nigelovi Williamsovi nesedí jeho kostým Legie. Nakonec se do něho pracně nacpal, ale nebyl zde žádný zip, který by ho v něm udržel. Nechal se do něho tedy zašít a zůstal v něm uvězněn po celou dobu natáčení.

Tato epizoda neblaze proslula nejslavnější trpaslíkovskou logickou chybou. Listerovi je Legií vyoperováno slepé střevo, přestože z „Díky za tu vzpomínku“ už víme, že tuto operaci již podstoupil před několika miliony let (stejně tak Rimmer). Ve svém románu Poslední člověk se to Doug Naylor snaží zachránit tvrzením, že se Lister díky podivné anatomické anomálii narodil se dvěma apendixy.


33. Pistolníci z Apokalypsy

Změna Rimmerova kostýmu (v „Legii“) způsobila menší logickou nesrovnalost. Chris Barrie se nedopatřením objevil ve svém starém červeném kostýmu z měkkého světla, přestože už měl odívat svůj nový modrý tvrdosvětelný. Do scénáře byla tedy narychlo dodána jedna věta, která měla vyvolat dojem, že může používat obě formy. V červené už se však neobjevil.

Replika Lareda, městečka z divokého západu, pomohla epizodě vdechnout atmosféru westernu. K jejímu dobarvení vytvořil Howard Goodall třetí, tentokrát kovbojskou, variaci závěrečné melodie, která také zní, když trpaslíkovci přijíždějí do Existence.

Dennis Lill (představitel hlavního apokalyptického jezdce) se právě objevil v pilotní epizodě Grantova a Naylorova seriálu The 10%ers, kterému mohl děkovat i za svou roli v Červeném trpaslíkovi. „Chytil jsem během natáčení Roba a Douga za límec a vypadlo z nich, že právě točí westernovou epizodu. Řekl jsem, že bych vraždil, abych mohl hrát ve westernu, a bylo to!“ Do té doby nikdy Červeného trpaslíka neviděl. „Když jsem věděl, že to budu dělat, řekl jsem si, že bude lepší zjistit, o čem to vlastně je. Samozřejmě mě to chytlo. Myslím, že je to naprosto úžasné.“

„Danny se změnil v Glorii Swanson, když jsme točili „Pistolníky z Apokalypsy“,“ vzpomíná Craig Charles. „Na koních byl opravdu ve svém živlu. Chris byl nezkušený a velmi, velmi nervózní. Danny byl výborný a velmi, velmi nafoukaný. Robert už před tím na koni jel. Já ne, ale byl jsem nebojácný, a proto velmi, velmi nebezpečný. Miluju tu epizodu. Byli jsme jako skuteční herci, venku, hrající kovboje, líbající děvčata a pálící z revolverů.“


34. Polymorf II – Emocuc

Původní název této epizody v angličtině zněl „Polymorf II - Emohawk“. Byl změněn na „Emohawk - Polymorph II“ kvůli obavám, že ten první zní spíše jako fotbalové skóre. Posléze se původní název nedopatřením objevil na videokazetách.

Gelfská vesnička byla upravenou středověkou vesnicí, která zbyla na poli za Sheppertonskými studii po natáčení seriálu Covington Cross.

Dívejte se pozorně, jak Eso Rimmer otevírá dveře vzduchového uzávěru pro svou sebevražednou misi. Dveře se začnou otvírat, ještě než stiskne jejich ovládání.

Exploze monitoru škod byla poněkud bouřlivější, než bylo zamýšleno. Odhodila Craiga Charlese ze sedadla a vystřelila Dannymu John-Julesovi kusy polystyrénu do obličeje tak silně, že skončil s několika šrámy.

Velký ohlas, který vyvolal Duane Dibbley v „Návratu do reality“, zaručila tomuto zubatému troubovi znovuúčinkování, což potěšilo zejména Dannyho John-Julese. „Nikdo předtím nenapsal postavu takového černošského přiblblíka,“ rozplývá se. „Většina autorů je zmatena a omezena stereotypy. Jejich charaktery nepřekračují to, co četli v novinách nebo viděli v televizi. Takže (s Dibbleym) jsme udělali půl práce jen díky tomu, že nikdo takový nikdy předtím v televizi nebyl!“ „Zbožňuji ho,“ souhlasí Rob Grant, „bylo jedním z našich cílů, když jsme začali psát VI. sérii, aby se Kocourovi stalo něco, kvůli čemu se stane svým zubatým alter egem v době, kdy posádka čelí tlaku a nebezpečí. Takže se ho všichni snaží udržet v klidu a stranou, aby něco nevyvedl - třeba neutrhl kormidlo a podobně. Toužili jsme přivést Duana zpátky a nakonec jsme našli způsob.“


35. Rimmerosvět

Rimmerosvět“ byl natočen po „Pistolnících z Apokalypsy“ a měl se také vysílat ihned po nich. Odtud návrat na replikantský křižník a znovuobjevení Liz Hickling, jedné z jeho obyvatelek.

Záběr Kosmika opouštějícího rozpadajícího se Červeného trpaslíka z epizody „Démoni a andělé“ je tu znovu použit, když Kosmik namísto něj opouští rozpadající se replikantský křižník. Záběr je zrcadlově obrácen. Pokud se podíváte pozorně, uvidíte, že nápis na boku lodi je pozpátku.

Epizoda končí návštěvou v budoucnosti, během níž je naráženo na strašlivou věc, co se stala Listerovi. Původně mělo jít o žertík, který si budoucí posádka připravila na svá minulá já. Budoucí Lister měl okamžik po odteleportování minulé posádky vejít do místnosti a zeptat se: „Co je?“ Ovšem jakmile byl pro epizody VI. série stanoven nový pořádek tak, že po „Rimmerosvětě“ měl následovat díl „Mimo realitu“, v němž se Listerovi skutečně strašlivá věc stane (zbyde z něho mozek v láhvi), rozhodli se autoři nechat závěr otevřený, vedoucí k následující epizodě. (Přestože v té není žádný moment, během něhož by se tato scéna mohla odehrát.)


36. Mimo realitu

Pracovní název zněl „Dárek z budoucnosti“. V angličtině jde o slovní hříčku, neboť původní znění je „Present from the Future“ a „present“ znamená nejen dárek, ale také přítomnost. Definitivním se přesto stal název „Out of Time“, nepříliš vhodně přeložený do češtiny jako „Mimo realitu“, což nijak nepostihuje děj epizody, naopak svádí k záměně s dílem „Návrat do reality“.

Rimmer měl zachránit den destrukcí Kosmikova stroje času, čímž by znemožnil budoucí posádce použít ho a vzniknuvší časový paradox by vrátil život zabitým hochům z Trpaslíka. Následně jsme měli vidět posádku s margaritami nerušeně slavící svou výhru nad posádkou z budoucnosti, ovšem než se ukáže, že ji Kryton vyrobil z močového recyklátu. Opravdová margarita byla připravena pro herce na oslavě k příležitosti ukončení série, přestože Danny John-Jules to smutně komentuje slovy: „Mám vážné podezření, že i moč chutná o něco lépe.“ Když BBC požádala o VII. sérii, rozhodli se Rob Grant a Doug Naylor pro otevřený konec, a tak místo zamýšleného závěru nechali Kosmika explodovat. Původní zakončení je možno zhlédnout na Smeg Ups videu.

Protože Kosmikova destrukce byla až dodatečným nápadem, nebylo dost času ani peněz vyhodit do povětří skutečný model (jako se to stalo Červenému trpaslíku v předešlé sérii). A tak byla exploze vytvořena na videu v trikovém oddělení.

Scénář byl dokončen jen pár dní před samotným natáčením této epizody. I proto, že Rob Grant a Doug Naylor byli kvůli rozpočtu při jejím psaní omezeni v tom, že v ní musí účinkovat pouze čtyři stálí trpaslíkovci a interiéry Kosmika. Nedostatečné zkoušky si také, ne poprvé v tomto seriálu, vynutily cedule s nápovědou. „Bylo to pro mě těžké, protože jsem to nikdy předtím nedělal,“ přiznává Danny John-Jules. „Tedy, nápovědu jsem používal, když jsem točil věci jako třeba Jackanory, ale v Trpaslíkovi nikdy. Nesmíte na ty nápisy civět, aby to vypadalo přirozeně. Když si nedáte pozor, můžete vypadat jako mžourající blb čtoucí cedule. Pro mě to byl děs, ale nemohli jsme s tím nic dělat. Bylo to zkrátka - tohle, nebo nic.“